Wat maakte Open Venster een succes en hoe zou het ook nu kunnen?

26 mei 2020

KunstKabel in de 1,5e meter maatschappij

De boel aan elkaar knopen, kunst en school, school en omgeving, ouder en leerling, leerling en kunst, dat is waar KunstKabel over gaat. Dan kan kunst echt een waardevolle rol gaan spelen in het leven van kinderen. Een goede KunstKabel brengt de kunst dichter naar de leerling. Maar hoe leg je eigenlijk een KunstKabel in de 1,5 meter-maatschappij, waarin dichtbij opeens heel spannend klinkt? In deze serie blikken we terug op afgelopen projecten en gaan we op ontdekkingstocht naar KunstKabels en kunstlessen in de nieuwe afstandssamenleving.

 

Kunst thuis
Kunst digitaal
Kunst dichtbij

 

 

In 2019 ging de KunstKabel prijs van €20.000 onder andere naar Open Venster, een project van Theater Rotterdam in samenwerking met kunstenaars en collectieven uit Rotterdam Noord. Hun project is succesvol afgerond. Wij spraken Pleun Peters van Theater Rotterdam, projectleider van Open Venster.

“We willen het werk van leerlingen naar Theater Rotterdam brengen en tentoonstellen. Zodat de leerlingen toch een beetje aanwezig zijn bij ons.”


Wat is Open Venster?

Ons project Open Venster is een samenwerking tussen leerlingen, lokale kunstenaars en Theater Rotterdam dat resulteerde in een openbare expositie in allerlei vensters in de Provenierswijk. In deze wijk achter Centraal Station komen veel verschillende culturen, ondernemers, kunstenaars en scholen bij elkaar. Waaronder de Montessori Mavo, het Wolfert College & ISK, Mavo Centraal en ook groep 7 en 8 van basisschool De Provenier. Samen zijn we op zoek gegaan naar wat deze wijk en haar inwoners drijft en hoe ze elkaar kunnen versterken. De leerlingen zijn de wijk ingegaan om nog ongehoorde verhalen op te halen. In ateliers van lokale kunstenaars werkten ze aan het verbeelden van de verhalen in één van de gekozen disciplines: theater, beeldend, taal of muziek. Dit presenteerde ze achter de open vensters van vrijwilligers in de wijk.

 

Wat vonden de leerlingen van Open Venster?

Het afnemen van interviews was natuurlijk eerst heel spannend. Maar ze vonden het leuk om op pad te gaan en iemand vragen te mogen stellen over de wijk of een specifieke plek. Ze werden opeens eigenaar van een verhaal. Het was leuk om te zien dat ze echt met andere ogen naar hun wijk gingen kijken en verborgen plekken en verhalen leerden kennen. Ze waren erg enthousiast van de tour door de wijk, het doen van de interviews en dit vervolgens omzetten in kunstwerken.

 

Hoe zou je ‘Open Venster’ in een 1,5e meter maatschappij kunnen uitvoeren?

 

Thuis & Dichtbij

We moedigen leerlingen aan om zelf of in duo’s een wandeling door hun eigen wijk te maken en op onderzoek te gaan naar een verhaal/stille held uit hun wijk. Wij voorzien ze dan van een aantal voorbeeldverhalen achter de deuren en vensters in de wijk. Ook kunnen ze interviews voorbereiden, afnemen (in gesprek gaan) en uitwerken. Vervolgens kunnen ze de verhalen alleen of in duo’s verbeelden in een gekozen vorm: een beeld/fotoserie/tekening/gedicht/liedje. 

 

Digitaal & Dichtbij

Het project kan omgezet worden naar deels digitaal en deels op school. Daar zijn we ook mee bezig. Hierbij combineren we Open Venster met het vertalen van verhalen naar kunst achter een venster met een ander project: Taal van de Stad. Dit project bevatte een tour over de kruiskade met een workshop over dromen van mensen in de stad. Ook digitaal en in de klas kunnen we elementen behouden maar dan misschien in een andere vorm. Zoals een tour door de wijk, verhalen ophalen die achter voordeuren schuilen en het verwerken van verhalen in een ‘eindproduct’.
We gaan meer focussen op hoe we ons programma meer toegankelijk kunnen maken voor in de klas, zodat de leerlingen niet naar ons toe hoeven komen. Maar we willen wel het werk dat ze uiteindelijk maken naar Theater Rotterdam brengen en tentoonstellen. Zodat de leerlingen toch een beetje aanwezig zijn bij ons.

 

Heb je nog tips voor andere culturele instellingen?

Ga vooral in gesprek met de scholen en kijk waar zij behoefte aan hebben. Probeer daar je aanbod op aan te passen. We merken dat veel scholen dit schooljaar nog geen uitstapjes willen maken. Dus bedenk hoe je jullie bestaande aanbod kan vertalen naar de schoolomgeving, zonder dat het de signatuur van je instelling verliest. ​