Wat als de scholen sluiten? Hoe voer je jouw project dan uit?

03 juni 2020

KunstKabel in de 1,5e meter maatschappij

De boel aan elkaar knopen, kunst en school, school en omgeving, ouder en leerling, leerling en kunst, dat is waar KunstKabel over gaat. Dan kan kunst echt een waardevolle rol gaan spelen in het leven van kinderen. Een goede KunstKabel brengt de kunst dichter naar de leerling. Maar hoe leg je eigenlijk een KunstKabel in de 1,5 meter-maatschappij, waarin dichtbij opeens heel spannend klinkt? In deze serie blikken we terug op afgelopen projecten en gaan we op ontdekkingstocht naar KunstKabels en kunstlessen in de nieuwe afstandssamenleving.

 

Kunst thuis
Kunst digitaal
Kunst dichtbij

 

In 2019 ging de KunstKabel prijs van €20.000 onder andere naar De Donkere Kamer van Damokles, een project van het Nederlands Fotomuseum in samenwerking met Museum Rotterdam 40-45-nu. Hun project werd onderbroken toen de scholen werden gesloten. Wij spraken Olav van den Brekel van het Nederlands Fotomuseum, hoofd educatie en projectleider bij De Donkere Kamer van Damokles.

 

 

“Op de avond van 14 mei, 80 jaar na het bombardement, zou alles opgevoerd en getoond worden op 5 locaties op Katendrecht. Het Covid 19 virus gooide echter roet in het eten.”

 

Wat is De Donkere Kamer van Damokles?

Ons kunsteducatieproject ‘De Donkere Kamer van Damokles’ is een samenwerking tussen leerlingen, het Nederlands Fotomuseum en Rotterdam Museum ’40 – ’45.  De twee middelbare scholen, het Wolfert Dalton en Mytylschool de Brug, zijn beide uit Rotterdam Noord. Het middelpunt van het project is het bombardement op Rotterdam van 80 jaar geleden en de oorlogsjaren die volgen.

 

Wat hebben de leerlingen afgelopen tijd gedaan?

Twee maanden lang hebben leerlingen uit 3 vmbo, 4 havo en 5 vwo klassen gastcolleges gehad, musea bezocht, films en documentaires bekeken en beeldend werk gemaakt. Na deze maanden van inspiratie hebben de leerlingen, meestal samen, stukken geschreven al reflecterende op de thema’s: (digitale) vrijheid en de utopie van vrede en recht.

 

Hoe zou het project afgerond worden?

Met al het werk wat de leerlingen hebben gedaan gaan 5 artistiek leiders aan de slag om ‘podium vertalingen’ van de stukken te maken. Bijvoorbeeld in de vorm van theater of film. Deze vertalingen zouden op de avond van 14 mei, 80 jaar na het bombardement, opgevoerd en getoond worden op 5 locaties op Katendrecht. Het Covid 19 virus gooide echter roet in het eten. We werken nu aan een alternatief na de zomervakantie in de sfeer van hetgeen we bedacht hadden.

 

Hoe geef je jouw project vorm in deze 1,5e meter maatschappij?

 

Thuis & Dichtbij

Leerlingen kunnen thuis verder onderzoek doen, stukken schrijven en samen online overleggen. Dit vormt de basis voor het hoogtepunt wat uitgevoerd kan worden als er weer iets meer mogelijk is.

 

Digitaal & Dichtbij

Onze artistiek leiders geven online via bijvoorbeeld ‘class rooms’ in Zoom advies over waar de leerlingen mee bezig zijn. We gaan een poging wagen 5 kleine voorstellingen te maken die passen binnen de 1,5 meter samenleving. Deze kunnen we hopelijk binnenkort uitvoeren, rekening houdend met de geldende maatregelen.