Past Forward Identiteit (ik en mijn omgeving), straatcultuur en coming of age

Productinformatie

Doelgroep
VO Vmbo TL/Mavo Leerjaar 3
VO Havo Leerjaar 3
VO Vwo Leerjaar 3
Locatie
Workshop op locatie
Periode
Workshop 08-09-2019 t/m 10-07-2020
Duur
180 minutenuten Workshop
Leerdoelen
leerlingen maken kennis met een Rotterdamse filmmaker en het denkproces achter het maken van een film.
Leerlingen denken na over de betekenis van hun wijk en hoe zij hun gevoel over de wijk visueel kunnen maken.
Leerlingen gaan zelf aan de slag met de ingrediƫnten van een verhaal en maken een beeldverslag dat hun visie op de wijk weergeeft.
Leerlingen maken gezamenlijk een actuele kijk op de diverse wijken van Rotterdam en laten hiermee hun erfgoed achter voor jongeren van de toekomst.
Contactpersoon bij KCR
team Cultuurtraject (cultuurtrajectrotterdam@kc-r.nl)

Films zijn een spiegel van de maatschappij, ze dragen bij aan ons culturele erfgoed en laten je nadenken over verleden, heden en toekomst. Films maken ongeschreven geschiedenis zichtbaar en bepalen mede hoe we ons verhouden tot onderwerpen en gebeurtenissen uit het verleden.

In deze workshop focussen we op actuele geschiedenis en modern erfgoed.

De Rotterdamse filmmaker Edson da Conceicao (gast op IFFR 2019) neemt ons mee in het maakproces van zijn gloednieuwe film PORFOTTO. Hierin vertelt hij het verhaal van drie vrienden in de wijk en de levensbepalende keuzes die ze maken.

Vanuit de film denken leerlingen na over de rol die hun wijk speelt in hun eigen leven, in hoeverre worden keuzes die ze (gaan) maken bepaald door de wijk waarin ze opgroeien?. Hoe zouden zij hun wijk potretteren, met welk verhaal of beeld laten zijn hun voetafdruk achter?

Het programma bestaat uit :

1 Filmles op school waarbij leerlingen de film PORFOTTO bekijken en bespreken als voorbereiding op de workshop.

2 Workshop a 3 uur bij Digital Playground waarin leerlingen een masterclass krijgen van Edson da Conceiacao en met hem in gesprek gaan over modern erfgoed in relatie tot film. In groepjes werken ze aan een film-/mediawerkstuk geinspireerd op hun eigen wijk.

trailer PORFOTTO : https://youtu.be/4a9MG094azI

IFFR en Digital Playground werken intensief samen in het aanbieden en ontwikkelen van film- en medialessen voor het onderwijs. Op deze manier kijken leerlingen als makers en vice versa.

In de programma's staat (Rotterdams) filmtalent centraal en worden jonge filmmakers betrokken bij de ontwikkeling en uitvoering van de lessen.