Ik ben Erasmus spoken word workshop

Productinformatie

Doelgroep
VO ISK Leerjaar 4
VO Vmbo TL/Mavo Leerjaar 4
VO Havo Leerjaar 4
VO Vwo Leerjaar 4
Locatie
Workshop op locatie
Periode
Workshop 16-09-2019 t/m 29-11-2019
Duur
150 minuten Workshop
Contactpersoon bij KCR
Nuëlla Palyama (010 2680381 of n.palyama@kc-r.nl)

Tijdens de spoken word workshop Ik ben Erasmus gaan de leerlingen aan de slag met het schrijven van hun eigen tekst. Ze krijgen les van Rotterdamse rappers en spoken word-artiesten en maken kennis met het gedachtegoed van Erasmus, dat dient als inspiratiebron. Uiteindelijk schrijft iedereen zijn eigen tekst, gedicht of rap waarin Erasmus’ gedachtegoed verwerkt is.



De eerste 50 minuten van de activiteit staan in het teken van een kennismaking met het gedachtegoed van Erasmus. We bezoeken de Erasmus Experience en spelen het spel SWITCH. In de Erasmus Experience stap je in de denkwereld van Erasmus. Je leert net zo scherp te blijven denken als hij en duikt steeds verder in je eigen gedachten. Tijdens het spelen van het spel SWITCH draait het om de vraag ‘Wat zou jij doen?’. Hoe zou jij bijvoorbeeld reageren, als een vriendin wordt gepest op social media? Je beleeft hoe jij en anderen zouden reageren in bepaalde situaties.



Het tweede deel van de activiteit bestaat uit een schrijfworkshop van 90 minuten. Leerlingen krijgen verschillende schrijfoefeningen om tot een eigen tekst, gedicht of rap te komen waar Erasmus’ gedachtegoed in is verwerkt. We gaan aan de slag met het eigen maken van Adagia, Mindmapping en rijmschema’s. De workshopdocenten zijn goed op de hoogte van het gedachtegoed van Erasmus en kunnen de thema’s op een laagdrempelige manier bij de leerlingen onder de aandacht brengen.



Leerdoelen:

  • Leerlingen kunnen na afloop van de workshop beter hun gevoelens uitdrukken en verwerken in een tekst.
  • Leerlingen leren elkaars (verschillende) opvattingen kennen en kunnen hier op een respectvolle manier met elkaar over praten/discussiëren.
  • Leerlingen kennen de belangrijkste ideeën en gedachten van Erasmus en weten waarom deze nog steeds actueel zijn.
  • Leerlingen kennen de betekenis van de verschillende Adagia.
  • Leerlingen maken kennis met humanisme.