Heel hard zacht zijn Filosofische les over kijken naar jezelf

Informatie

Doelgroep
PO Leerjaar 1-2
Locatie
Workshop op school
Periode
Workshop 23-10-2023 t/m 28-06-2024
Duur
50 minuten Workshop
Leerdoelen
Leerlingen werken aan hun ruimtelijk inzicht en tactiele ontwikkeling
Leerlingen maken beeldende werkstukken op basis van zintuiglijke waarnemingen en authentieke ervaringen
Leerlingen kijken naar en praten over de verschillende kenmerken van zacht en hard, in materiaal, geluid en emotie
De kinderen benoemen tijdens het werken de materialen en maken groepjes van hard en zacht
Contactpersoon bij KCR
team Cultuurtraject (cultuurtrajectrotterdam@kc-r.nl)

In deze les verkennen kleuters door middel van filosofische vragen en theatrale opdrachten het thema hard/zacht. 

Naar aanleiding van animaties volgt een filosofisch kringgesprek waarin ruimte is voor vragen en verhalen van de kinderen in de klas. Hebben ze een voorkeur?

 

Hoe hard kan je zacht zijn? Schreeuwend fluisteren? 

Hoe hard ben jij boos of hoe zacht zeg je sorry? 

Is dapper zijn altijd hard en is huilen altijd zacht? We verkennen herkenbare situaties zoals tijdens het voetballen of spelen in de poppenhoek… Wat vind jij dat er bij je past? Kan je heel zacht spelen? Kan je super hard rennen?

Moet je soms iets zijn wat je niet zo voelt? Ben je soms bang dat je het niet mag zijn?

 

We koppelen hun eigen belevingen aan het maken van geluiden en daarna werken we met stof en steentjes die de kinderen op hun eigen kartonnen figuur kunnen plakken. Met dit zelfportret verwerken ze hun ervaringen van hard/zacht. 

 

Deze activiteit vindt plaats in het klaslokaal.

 

Heel hard zacht zijn is ontwikkeld met Queer Gym Foundation. Queer Gym Foundation zet zich in om vanuit plezier, fluïditeit, kracht en beweging veiligere plekken te creëren voor alle mensen die buiten de norm vallen.