Een tentoonstelling maken doe je zo! Wat maakt een kunstwerk mooi?

Productinformatie

Doelgroep
PO Groep 7-8
PO Groep 6-7-8 (Montessori-Jenaplan)
Locatie
Tentoonstelling op locatie
Workshop op school
Periode
Tentoonstelling 10-04-2019 t/m 01-02-2020
Duur
90 minuten Tentoonstelling
90 minuten Workshop
Contactpersoon bij KCR
team Cultuurtraject (cultuurtrajectrotterdam@kc-r.nl)

Eerste ontmoeting bij Kunstuitleen Rotterdam

Onder begeleiding van twee kunstdocenten gaan de kinderen rondsnuffelen in de collectie van Kunstuitleen Rotterdam en stellen een tentoonstelling samen. Uiteindelijk kiezen de kinderen een kunstwerk uit. 

Tijdens deze workshop mogen de kinderen een tentoonstelling samenstellen met echte kunst. Onder begeleiding van twee kunstdocenten krijgen de kinderen een korte rondleiding in de exporuimte. Daarna mogen ze zelf in onze collectie rondsnuffelen en kunstwerken selecteren om hun eigen tentoonstelling samen te stellen. Tijdens het samenstellen van een tentoonstelling maken de leerlingen interessante keuzes en is de motivatie om een kunstwerk uit te kiezen heel verrassend. De kunstdocenten begeleiden de kinderen hierbij door middel van een kort filosofisch gesprek. Als alle kunstwerken per groep gekozen zijn, kiezen de kinderen een kunstwerk uit. Dit kunstwerk mag gratis een maand in de school hangen. 

 

 

Tweede ontmoeting op school: CRTLC + CTRLV

Tijdens de eerste ontmoeting kiezen de leerlingen bij Kunstuitleen Rotterdam een werk uit. Deze wordt theoretisch onderbouwd met behulp van twee kunstdocenten in de expositieruimte van Kunstuitleen Rotterdam. Vervolgens komen de twee kunstdocenten op locatie langs om een vervolgles te geven over het uitgekozen kunstwerk.

De door leerlingen uitgekozen kunstwerk is opgebouwd met een bepaalde techniek die de kunstdocenten in de klas zullen behandelen. Dit kan schilderkunst, grafiek of collage zijn. Samen geven we een eigen ‘draai’ aan het gekozen kunstwerk. Hierbij gaan we uit van de kunststroming kopïesme en laten met behulp van bekende kunstwerken zien wat deze kunststroming precies inhoudt en dit kan toepassen in het gekozen kunstwerk. Vervolgens maakt elke leerling een eigen versie van het kunstwerk en werken we samen aan de bijbehorende kunstzinnige techniek.