Alle woorden zijn verzonnen Filosofische taalles over het verzinnen van woorden

Informatie

Doelgroep
PO Leerjaar 3-4
Locatie
Workshop op school
Periode
Workshop 31-10-2022 t/m 06-07-2023
Duur
60 minuten Workshop
Leerdoelen
- Kennismaken met schrijven als creatieve en fantasierijke uitingsvorm
- De leerlingen krijgen plezier in het opzoeken en leren van nieuwe woorden
- De leerlingen leren reflecteren op de manier waarop zij hun taalactiviteiten uitvoeren en leren
- Leren presenteren van eigen werk en samen een eindproduct maken
Contactpersoon bij KCR
team Cultuurtraject (cultuurtrajectrotterdam@kc-r.nl)

Waar komt taal vandaan? Waarom heet een fiets een fiets en zijn er misschien ook dingen die nog geen woord hebben? Met deze en andere vragen voeren we een filosofisch gesprek over taal. We bespreken letters, woorden, zinnen en verhalen. Taal verandert door de tijd heen, en hoe kunnen wij die taal dan nog leuker, beter en handiger maken? Door zelf woorden te verzinnen!

 

In deze les bedenken de leerlingen zelf nieuwe woorden en geven die hun eigen gekozen betekenis. Ze oefenen met het zeggen van die nieuwe woorden en gaan meebewegen met de klanken. Alle woorden samen vormen het verzinwoordenboek van de klas. Zo kun je later nog eens opzoeken wat ‘floebiewoebie’ ook alweer was, en alle nieuwe woorden blijven gebruiken. Wie weet gebruiken wij ze volgend jaar allemaal wel!

 

Woordenverzamelaar Djuna Couvee is filosoof, kunstenaar en juf. Na alle woorden in het woordenboek te hebben gelezen besloot ze dat taal nooit helemaal af kan zijn. Samen met de leerlingen gaat ze op zoek naar prachtige, rare, lieve en bijzondere woorden.

Deze activiteit vindt plaats in het klaslokaal