SIGN: street intervention graphic neighbourhood Welke rol speelt street art in de ontwikkeling van een wijk

Productinformatie

Doelgroep
VO ISK Leerjaar 3
VO Vmbo BBL/KBL Leerjaar 3
VO Vmbo TL/Mavo Leerjaar 3
VO Havo Leerjaar 3
VO Vwo Leerjaar 3
Locatie
Rondleiding incl. workshop op locatie
Periode
Rondleiding incl. workshop 23-09-2019 t/m 31-07-2020
Duur
120 minuten Rondleiding incl. workshop
Contactpersoon bij KCR
team Cultuurtraject (cultuurtrajectrotterdam@kc-r.nl)

Op 14 en 15 september strijkt de tweede editie van het street art festival POW! WOW! Rotterdam neer in de Afrikaanderwijk. In Rotterdam-Zuid zullen er naast 15 muurschilderingen ook diverse interventies worden geplaatst. De interventies kom je tegen op de meest gekke plekken en hebben geen vaste kunstvorm zoals dat bij muurschilderingen het geval is. Kunstenaars die zich bezighouden met interventies laten zich inspireren door de openbare ruimte en willen graag de nadruk leggen op dingen die ze aantreffen en/of de omgeving verfraaien. Je kan hierbij denken aan de onderstaande voorbeelden.

In 120 minuten gaan de leerlingen onder begeleiding van een Rotterdame kunstenaar op pad langs diverse street art uitingen (zowel muurschilderingen als interventies). De kunstwerken worden toegelicht en er wordt hierbij de nadruk gelegd op het kunstwerk en de betreffende omgeving (zodat het hoe en waarom duidelijk wordt). De Afrikaanderwijk als locatie speelt hierin ook een belangrijke rol. We staan stil bij de geschiedenis (verleden) van de wijk, de huidige stand van zaken (heden) en de geplande nieuwbouw in het vooruitzicht (toekomst). De vraag die we hierbij ook aansnijden is, welke rol speelt street art in het ontwikkelen van een wijk en wat doet deze kunstvorm met de omgeving. Ten slotte staan we stil bij hoe je zelf je omgeving kan vormgeven.
 
De rondleiding  eindigt in het ’t Klooster en zorgt tevens voor inspiratie om zelf aan de slag te gaan. Op locatie zijn er diverse materialen beschikbaar waarmee gewerkt gaat worden. De leerlingen worden opgesplitst in groepjes en worden begeleidt om een eigen interventie te bedenken.