"Ik wil thuis ook een atelier, zodat ik altijd kan blijven maken"

18 december 2020

foto: Marwan Magroun

Het is zaterdagmiddag, de school is gesloten, maar de deuren van het atelier staan wagenwijd open. Kinderen van alle leeftijden, sommigen nog onwennig achter hun moeder aan schuifelend, anderen die vol zelfvertrouwen direct een set kwasten oppakken en beginnen met schilderen. Iedereen is welkom, alles kan en alles mag in het atelier van SKARLokaal. Door de coronamaatregelen geen grote feestelijke afsluiting, maar wel de mogelijkheid om ouders live mee te laten genieten van het atelier. 

 

Het atelier van SKARlokaal is gevestigd in een overtollig gebouwtje, pal naast basisschool De Toermalijn in Zuidwijk. Een school die al jaren deelneemt aan Ateliers in School, één van de creatieve programma's van Cultuureducatie met Kwaliteit. De school wil aan de hand van de kunstlessen en de gekoppelde kunststrategieën, kinderen creatieve en sociale skills meegeven in het kader van talentontwikkeling, zodat kinderen alle mogelijke tools meekrijgen om de wijde wereld in te kunnen gaan. De aanpak in het atelier sluit naadloos aan op de schoollessen. De kinderen die mee hebben gedaan aan de atelierlessen hebben met hun verbeelding en nieuwsgierigheid, zelf onderzoek gedaan in een voor hen vaak onbekende wereld. "Alle kinderen kunnen dit". Er is altijd positieve affirmatie, waardoor alle kinderen hun eigen succesverhalen hebben.


foto: Marwan Magroun

"Ik wil hier blijven slapen."

 

Dat ze hier vaker komen en veel succeservaringen hebben gehad, zie je meteen. Vol overtuiging en zelfvertrouwen lopen leerlingen van De Toermalijn richting hun favoriete hoek van het aterlier. De een begint potjes verf te vullen, want "straks wordt het een groot feestje met veel kleuren". De ander is geconcentreerd bezig met een tekening op een lege peperbus, een reclamezuil van het formaat dat je ook vaak tegenkomt in de stad. De peperbus staat symbool voor inzicht en uitzicht. Ze mogen erin klauwteren en de buitenkant geheel naar eigen wens ontwerpen: kleuren, tekenen, beplakken etc. "Net als een peperbus die in de openbare ruimte staat, leren kinderen hun eigen stukje collectieve ruimte te claimen.", vertelt Rolf Engelen van SKARlokaal. 

Toermalijn Aterlies in School
foto: Marwan Magroun

 

Het is soms lastig om boven het gelach, verontwaardigde geroep, en de typische aterlier geluiden heen te komen. Maar niemand stoort zich eraan. In deze ruimte mag en kan alles. Niemand vertelt de leerlingen wat ze moeten doen, ze leren door te ontdekken. Eén van de kinderen was druk bezig met zijn ideale huis te tekenen op de peperbus. Een woonkamer, keuken, garage en aterlier. "Waar is je slaapkamer?", vroeg ik nieuwsgierig. "Oh.. ja, een slaapkamer. Dat ga ik misschien straks nog tekenen. Maar dit is wel mijn favoriete huis." 

 

Ook deelnemen aan Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2025?

Ateliers in School is een KCR project, onderdeel van de stimuleringsregeling Cultuureducatie met Kwaliteit waarbij er één dag in de week een kunstenaar met leerlingen aan het werk gaat. Van 2021 tot 2025 gaat er weer een nieuwe periode in voor Cultuureducatie met Kwaliteit, ook in Rotterdam. Om kinderen en jongeren een relevant, divers en inclusief cultureel programma op hoog niveau aan te bieden. Ben je benieuwd naar deze stimuleringsregeling? Download dan de brochure.