Louder Than a Bomb Actieve workshop spoken word met Rotterdamse dichters

Informatie

Doelgroep
VO Praktijkonderwijs Leerjaar 3, 4
VO ISK Leerjaar 3, 4
VO Vmbo BBL/KBL Leerjaar 3, 4
VO Vmbo TL/Mavo Leerjaar 3, 4
VO Havo Leerjaar 3, 4
VO Vwo Leerjaar 3, 4
Locatie
Voorstelling incl. workshop op school
Periode
Voorstelling incl. workshop 20-03-2022 t/m 28-04-2022
Duur
blokuur of 2x 1 uur minuten Voorstelling incl. workshop
Leerdoelen
- Kennis maken met de taal van poëzie en spoken word.
- Ervaren dat je met eigen woorden je op een bijzondere manier kunt uiten.
- Verhalen delen, naar elkaar luisteren zonder veroordeling maar met respect en waardering.
- De leerling introduceert en presenteert zichzelf.
Contactpersoon bij KCR
team Cultuurtraject (cultuurtrajectrotterdam@kc-r.nl)

Via de docu-film Louder Than A Bomb ontdekken scholieren hoe leuk, mooi en ontroerend poëzie kan zijn. In de 55 minuten durende film worden jongeren in de buitenwijken van Chicago gevolgd die meedoen aan ’s werelds grootste poetryslam: ‘Louder Than a Bomb'. De vertoning van deze docu Louder Than a Bomb vindt plaats in de klas of online. Wij sturen het materiaal inclusief les suggesties / kijktips via We transfer of USB-stick één week voor aanvang van de (fysieke) workshop naar de scholen.

 

Na de filmvertoning volgt binnen een week de klassikale workshop spoken word. Onder leiding van jonge Rotterdamse spoken word-dichters gaan de leerlingen, met de filmbeelden nog vers in het geheugen, zelf aan de slag. Eerst lezen de workshopleiders samen met de leerlingen gedichten en vertellen hoe ze zelf in aanraking kwamen met poëzie. Daarna gaan de leerlingen met coaching van de dichter/ws leider) aan de slag. Na een warming-up en enkele poëzie- en concentratieoefeningen leren ze hoe het beste te brainstormen of in een schrijfmodus te komen. Het wordt een les in kijken, bespreken, onderzoeken, schrijven en delen. En dan ontdekken ze dat het is niet zo moeilijk is en ook leuker dan verwacht. Iedereen gaat schrijven op zijn eigen manier. Over thema's die ze interesseren; de dagelijkse gebeurtenissen thuis, op school, in de vriendschappen of emoties die ze willen delen. Aan het eind van de workshop is er een kleine presentatie in de intieme sfeer van de klas.